..My LiFe Is MINE..

~~~~~~~~~~~



Saturday, February 18, 2012

A Sense of Goose


Belajar Dari Angsa

Haiwan yang bernama angsa ini bukanlah mempunyai kuasa ghaib sehingga mampu terbang tanpa henti sejauh 2000 kilometer. Tetapi rahsia yang diguna pakai sejak dahulu kala hanya satu iaitu sikap bekerjasama. Dengan sikap kerjasama antara mereka, haiwan ini mampu sampai ke tempat yang dituju tanpa berhenti di mana-mana perhentian sekalipun. Apakah bentuk kerjasama antara mereka? Mari kita lihat;

  • Formasi “ V ”
Angsa-angsa ini biasanya akan terbang di dalam formasi berbentuk “V”. Oleh itu, tugas yang paling berat dalam formasi ini terletak pada burung pemimpin yang berada di bahagian paling hadapan. Ini kerana dialah yang lebih banyak mengeluarkan tenaga bagi menahan angin yang datang dari bahagian hadapan. Oleh itu, angsa-angsa yang berada di belakang iaitu di sisi kiri dan kanan menjadi lebih ringan ketika menentang angin yang datang dari bahagian hadapan.

Jika salah satu angsa keluar dari formasi tersebut, maka secara spontan ia akan merasakan angin yang lebih kuat dari arah hadapan dan akan segera kembali ke dalam formasi. Mengenai hal ini, para ilmuwan berkata bahawa dengan teknik yang digunakan maka tahap ketahanan sekawanan burung 71% lebih tinggi jika dibandingkan dengan terbang sendirian.

Walaubagamanapun, bukan hanya angsa di depan sahaja yang mendukung angsa-angsa di belakang, tetapi angsa-angsa di bahagian belakang juga saling menguatkan angsa di bahagian hadapan dengan teriakan mereka sebagai sokongan moral dari angsa yang berada di belakang. Dengan teriakan ini, maka ketua angsa akan lebih bersemangat untuk meneruskan perjalanan.

  • Matlamat yang sama
Sikap kerjasama mereka juga ditunjukkan melalui kebersamaan dalam mencapai matlamat. Angsa-angsa ini mempunyai satu matlamat iaitu kemahuan terhadap suatu kawasan yang lebih panas dan meninggalkan kawasan yang sejuk. Ini adalah sesuatu yang menarik kerana tanpa tujuan yang sama maka formasi 'V' burung-burung tersebut akan kacau bilau. Masing-masing akan bertindak sesuka hati tanpa mempedulikan apa yang terjadi pada angsa yang lain. Oleh itu, sikap satu hati menatijahkan mereka sampai ke tempat yang dituju.

  • Sama merasa
Ketua angsa sememangnya mempunyai tugas yang amat berat. Ia terpaksa mengharungi angin yang terkuat kerana ia berada di bahagian yang paling hadapan berbanding angsa yang lain. Posisi ini menuntut kekuatan tenaga dan tanggungjawab yang tinggi. Apa yang menariknya adalah apabila ketua itu tadi telah mulai keletihan, maka ia akan beransur ke bahagian belakang dan rakan angsa yang lain secara cepat akan mengambil alih tugasan tersebut. Begitulah yang akan berlaku seterusnya sehingga mereka sama-sama sampai ke tempat yang dituju. Sikap sama merasa akan kesusahan kepada ketua kumpulan mengambarkan sikap empati yang tinggi mereka terhadap rakan sekumpulan.

  • Berganding bahu
Jika dalam perjalanan yang cukup jauh itu ada burung yang lemah atau sakit, selalunya ada dua ekor burung lain yang akan mendampingi yang sakit ke bawah dan melindunginya. Mereka akan membantunya dengan memberikan semangat kepada angsa yang sakit itu sehinggalah ia sembuh atau mati. Lalu mereka akan bersama-sama meneruskan perjalanan mereka dengan kembali kepada sekawanan angsa yang lain, sehinggakan tidak pernah ada yang tertinggal atau ditinggalkan begitu saja tanpa ada yang membantu mereka.

Belajar Untuk Maju

Apa yang diceritakan di atas semestinya menakjubkan. Bagaimana haiwan kecil yang bernama angsa itu mampu terbang ke angkasa raya dan menuju ke satu kawasan yang jauh hanya dengan menggunakan satu kaca kunci iaitu kerjasama. Jika dlihat dengan teliti, kita boleh mengambil tiga pengajaran dari pekara yang diamalkan oleh makhluk kecil itu.

  • Perlunya berasa sanggup
Sebagai seorang manusia, kita boleh mengambil pengajaran dari nilai kesanggupan untuk berkorban dalam apa jua keadaan yang ditonjolkan oleh angsa. Sebagai contoh ialah dalam persaudaraan Islam, kita boleh mempraktikkannya dalam ukhwah sesama saudara seislam. Antara caranya ialah dengan mendahulukan mereka dalam pelbagai perkara. Ini secara tidak langsung meningkatkan sikap memberi sesama makhluk. Orang sekeliling kita bakal berasa dihargai dengan perbuatan itu.

Nabi Muhamad pernah berpesan kepada umatnya bahawa;

Seorang Muslim bersaudara dengan muslim yang lain. Ia tidak menganiayanya, tidak pula menyerahkannya (kepada musuhnya). Barangsiapa yang memenuhi keperluan saudaranya, maka Allah akan memenuhi pula keperluannya. Siapa yang melapangkan suatu kesusahan seorang Muslim, Allah akan melapangkan baginya satu kesusahan pula dari kesusahan-kesusahan yang dihadapi di hari kemudian.” (Laporan Bukhari dan Muslim)

APA YANG PENTING KAWAN2?? KERJASAMA KN :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by YummyLolly.com